Noortje de Kok

Noortje de Kok
Noortje de Kok
Ouder

Kinderboeken zijn voor alle leeftijden. Van kleuter tot opa en van puber tot zakenman. Ja, want ook volwassenen kunnen net als kinderen genieten van de wereld die een fijn kinderboek voor je opent! Niets is zo heerlijk als een boek waar je om kunt lachen, huilen, huiveren of bij wegdromen.

Bespreking(en) door Noortje de Kok

Het mooiste boek van het menselijk lichaam

Dwaal rond in dit museum in boekvorm en ontdek alles over de werking van het menselijk lichaam.

In het Engelstalige origineel heet dit boek “Anatomicon”, maar de Nederlandse titel is vele malen toepasselijker! Je komt niet alleen van alles te weten over het menselijk lichaam, het is ook met recht “het mooiste boek” te noemen. In de inleiding kun je al lezen dat het boek is als een museum dat 24 uur per dag en zeven dagen per week open is. Zowel qua vormgeving als inhoud is dat inderdaad een goede vergelijking. In een museum kun je langs de vitrines dwalen, besluiten om de informatiebordjes wel of niet te lezen, of juist doorlopen naar iets anders wat je aandacht trekt. Zo kun je ook door dit boek dwalen. Of je nu gericht informatie zoekt, of al genietend van de mooie platen door het boek bladert, er is altijd wel een moment waardoor je gefascineerd gaat lezen.

Een hoofdrol is duidelijk weggelegd voor de illustraties. Katy Wiedemann liet zich hierbij inspireren door de illustraties uit ouderwetse anatomieatlas. Ik denk dat het heel goed werkt door juist tekeningen te gebruiken in plaats van foto’s. Je kunt er duidelijker de verschillende onderdelen laten zien, zonder dat het al te plastisch, eng of bloederig gaat worden.

De teksten van Jennifer Paxton zijn helder, beknopt en begrijpelijk geformuleerd. Wat ook altijd goed werkt, is het noemen van aantallen en getallen. Dat je lichaam uit 206 botten, 100 miljard neuronen en 38 biljoen cellen bestaat, doet het bij kinderen altijd goed. En voor degenen die over een onderwerp nog meer wil weten, verwijst het boek ook nog naar verschillende websites met aanvullende informatie.

Het monster van Loch Ness

Een prachtig vormgegeven boek waarin je blijft lezen.

Als er iets is dat tot de verbeelding spreekt, dan zijn het wel onopgeloste mysteries. Wie kent ze niet: de legendes rond de yeti, ufo-waarnemingen, spookschepen en verdwenen steden. In Het monster van Loch Ness en meer dan 100 andere mysteries verzamelde Tom Adams talloze beroemde en ook minder bekende onverklaarbare gebeurtenissen, natuurverschijnselen en legendes van over de hele wereld. Hij bracht ze bij elkaar in een razend interessant boek. Hij vertelt niet alleen de verhalen, maar geeft (indien mogelijk) ook verklaringen of oplossingen. Zo kunnen bepaalde natuurverschijnselen dankzij de huidige wetenschap verklaard worden. Is de lol er daarmee vanaf? Nee, want er blijven genoeg mysteries over waar (nog) geen verklaring voor gevonden is.

Alsof de verhalen op zichzelf al niet boeiend genoeg zijn, hebben ze van dit boek echt een juweeltje gemaakt. Alle pagina’s zijn in full-colour opgemaakt met illustraties van Yas Imamura. Haar illustraties zijn beeldend en illustratiever dan dat je bijvoorbeeld wazige foto’s van ufo’s, Nessie of Big-Foot zou gebruiken. Tot slot is ook aan de cover is veel aandacht besteed. Er is een uitsnede in de voorkant aangebracht. Daardoor krijg je letterlijk en figuurlijk een doorkijkje naar één van de mysterieuze wezens die op de titelpagina afgebeeld staat.

De kracht van het boek zit dus in de vormgeving, maar zeker ook in het onderwerp zelf. Want mysteries zijn van alle tijden. En mysteries blijven altijd boeien. Zelfs als ze ontkracht of opgelost zijn. Er rest altijd een spoortje twijfel. Het onderwerp blijft intrigerend. En daarmee is het boek voor jong (vanaf een jaar of 7) en oud.

De bliksemdief

De bliksemdief is een avontuurlijk boek waarin duidelijk wordt dat de oude Griekse goden en mythen allesbehalve saai en doods zijn.

Rick Riordan schreef met de avonturen van Percy Jackson een lekker weglezende fantasyreeks waarbij Griekse goden en mythen een belangrijke rol spelen. De hoofdpersoon, Percy Jackson, blijkt namelijk de zoon van de Griekse god Poseidon. En een leven als halfgod staat garant voor spanning en avontuur.

In “De bliksemdief’ volgen de verschillende uitdagingen en confrontaties met mythologische wezens elkaar in hoog tempo op. Daardoor leest het boek als een trein en wordt al snel duidelijk dat de oude goden ook vandaag de dag nog gewoon aanwezig zijn. Een leuk gegeven dat bovendien een onuitputtelijke bron van avonturen en verhalen is. Niet verwonderlijk dus dat er nogal wat boeken over Percy en de Griekse helden geschreven zijn.  Behalve avontuurlijk is deze serie boeken toch ook wel leerzaam in de zin dat het een hele groep lezers kennis laat maken met de wereld van Griekse goden en legendes. Zo maken we in dit deel kennis met onder andere Medusa, Hades, Ares en Zeus en mythische wezens als centauren, de minotaurus en een hele reeks kinderen die de goden bij gewone stervelingen verwekt hebben. Rick Riordan laat deze karakters uit de klassieke mythologie optreden in een moderne Amerikaanse omgeving en laat daarmee zien dat deze wereld allesbehalve saai en doods is.

Riordan heeft een zeer moderne schrijfstijl. Hij laat de hoofdpersoon zich tot de lezer richten, waardoor die natuurlijk meteen het verhaal in getrokken wordt. Daarnaast past hij ook de nodige humor en zelfspot toe. Daardoor is het verhaal lekker luchtig. En door het hoge tempo krijgt de lezer geen kans om af te haken. Een boek voor de liefhebbers van fantasy en avontuur. Vanaf een jaar of 11, maar ook zeker geschikt voor fans van YA-fantasy.

Kevin de Vampier

Kevin de Vampier is een lekker melig griezelverhaal

Monsters die bang zijn van mensen en een dorp dat uit angst voor een monster alle vreugde en pret heeft afgeschaft. Deze wonderlijke ingrediënten vormen de basis van een grappig en ook een klein beetje griezelig verhaal over Kevin de Vampier die met zijn mensenvriendinnetje Bibi de strijd aangaat met een geheimzinnig monster. Een avontuurlijk, maar vooral ook lekker melig verhaal van Matt Brown dat ons stiekem ook een spiegel voorhoudt.

Hoewel het een boek is dat gaat over monsters en griezels is het door de ruime dosis grappen en grollen een zeer geestig verhaal geworden dat uitermate geschikt is voor jonge kinderen (leeftijd 4 tot 6 jaar). De humor is op iedere bladzijde terug te vinden, niet alleen in de kolderieke gebeurtenissen, maar ook in de namen van personages en locaties. Zo valt er op elke bladzijde wel iets te grinniken. De illustraties versterken de sfeer van het boek en qua vormgeving en typografie is het boek zeer geslaagd.

Is het dan alleen maar gein en grappen? Nee, zoals het hoort is er ook wel een lesje te halen uit het verhaal. Want monsters en mensen blijken over en weer nogal eens last te hebben van vooroordelen. Die worden op een leuke manier aan de kaak gesteld, want iedereen (monster of mens) moet je met respect behandelen.

Kevin de Vampier is een spannend avontuur met een vleugje magie en met vooral heel veel zaken waarom je kunt lachen. Ideaal om samen te lezen. Maar ook zelf lezen is een goede optie. Het grote lettertype en de korte hoofdstukken maken het makkelijk leesbaar.

Dandy de straatrover

Dandy de straatrover is een leuk en avontuurlijk kinderboek waarin een chique en ietwat pedante leeuw met de veelzeggende naam Dandy de hoofdrol speelt. Als een echte Robin Hood berooft hij rijke criminelen. Het is namelijk zijn missie om alle wilde dieren te bevrijden en daarbij krijgt hij hulp van twee dappere kinderen: Hattie en Ben.

In het verhaal spelen naast mensen ook vermenselijkte dieren een rol. Dat leidt tot grappige en af en toe ook wat verwarrende situaties. Zo is het aan de ene kant bijzonder dat er wilde dieren een mensenbestaan leiden in de grote stad en aan de andere kant is het ook een volstrekt normaal verschijnsel dat er wilde dieren zijn die in huizen wonen, mensentaal spreken of bijvoorbeeld een taxi pakken. Tegelijkertijd worden er ook wilde dieren in dierentuinen gehouden. Op een enkeling na spreken die dan weer geen mensentaal. Die mix tussen fantasie en realiteit kan voor een volwassen lezer soms verwarrend zijn. Maar voor de doelgroep van kinderen vanaf 7 jaar zal dat geen beletsel zijn om volledig in het verhaal op te gaan.

Het verhaal is daarnaast ook humoristisch. Die humor zit hem vooral in de menselijke kant van de leeuw. Zo heeft Dandy een schaap als butler, eet blikjes kattenvoer waarvan uit consideratie met zijn butler de etiketten afgeweekt zijn zodat hij niet van streek raakt door de blikken lam. Daarnaast is Dandy  erg ijdel en gaat hij naar de kapper en is hij verzot op mooie kleren.

De vele zwart-wit illustraties van Roxana de Rond ondersteunen het verhaal waardoor het uitstekend geschikt is voor de jongere lezers.

Het boek dat niemand wilde lezen

Het boek dat niemand wilde lezen is een bijzonder, grappig, melig en ook nog leerzaam verhaal. Een boek dat je tóch wilt lezen

Een boek dat tegen de lezer praat en een verhaal vertelt waarin zowel de lezer als een boek de hoofdrol spelen. Verwarrend? Jazeker. Mede daardoor is Het boek dat niemand wilde lezen een bijzonder, grappig, leerzaam en melig kinderboek. Een humoristisch verhaal dat dankzij de toon en de vele grappige illustraties veel kinderen zal aanspreken.

Wie weet er beter hoe het is om een boek te zijn dan een boek zelf? Lezers die je mishandelen (ezelsoren maken of je rug kraken), je niet uitlezen of zelfs nooit aan je beginnen. En ook schrijvers hebben geen idee hoe het is om een boek te zijn. En om daar verandering in te brengen begint het boek een verhaal te vertellen over een ander, bijzonder boek. Een Boek Dat Niemand Wilde Lezen. Totdat er een lezer het boek opmerkt.

Het boek dat niemand wilde lezen is een melig en absurd verhaal waarin de lezer een belangrijke rol gaat spelen in het verhaal zelf. Het taalgebruik doet door de humor en zelfspot erg denken aan cartoons. Een ook de vele melige illustraties van Tor Freeman zullen kinderen erg aanspreken.
Maar - zoals het boek zelf ook zegt - gaat het niet alleen om de buitenkant en de mooie illustraties. Het boek is stiekem ook leerzaam. Je leert wat over verschillende soorten boeken, over covers, over de speciale band tussen boeken en lezers en wat er gebeurt als boeken niet meer gelezen worden.

Een aanrader voor lezers tussen 10 en 12 jaar die veel van lezen en boeken houden, en zeker ook voor kids die gek zijn op melige humor en grappige illustraties.

De schuilplaats

Dit prachtig vormgegeven boek verovert dankzij het thema en de mooie illustraties een plekje in je hart.

Een opvallend jeugdboek is De schuilplaats zeker. Van schutblad tot cover is het boek voorzien van prachtige zwart-wit illustraties van de hand van de auteur Pam Smy. Ze verbeelden op een heel mooie manier de hoofdstukken waarin het hoofdpersonage Billy “aan het woord is”. De hoofdstukken die vanuit het perspectief van Billy’s moeder zijn geschreven hebben geen illustraties en maken bovendien gebruik van een ander lettertype. De illustraties zijn niet alleen ondersteunend in de zin dat ze het verhaal mee-vertellen; tegen het einde van het verhaal zijn ze steeds nadrukkelijker aanwezig en nemen ze de rol van de woorden zelfs over. Dat er daarna drie pagina’s tekst volgden die het beeldverhaal nog eens navertelden en uitlegden wat er te zien was, vond ik een beetje overvloedig. De illustraties alleen waren - wat mij betreft - al krachtig genoeg.

De schuilplaats gaat over een best wel heftig onderwerp als huiselijk geweld. Er wordt heel mooi beschreven hoe een dergelijke situatie is ontstaan, hoe zaken langzaamaan van kwaad tot erger worden en vooral ook hoe lastig het is om aan een dergelijke situatie te ontsnappen. Dat blijkt zowel uit de verhaallijn van Billy zelf, als die van zijn moeder. De belangrijkste boodschap van het verhaal is vooral dat het nooit te laat is om dingen te veranderen en dat je jezelf en anderen weer kunt terugvinden. Want de kracht van liefde is heel erg sterk.

De schuilplaats is een realistisch verhaal met op het einde een vleugje magie. Een verhaal met een mooi thema en een fijne boodschap dat ook nog eens in een heel mooi jasje gestoken is.

Struikmeisje

Een mooi portret van twee jonge pubers die proberen te dealen met wat er in hun leven gebeurt.

Struikmeisje is een mooi en lekker vlot lezend boek waarin actuele thema’s als “anders zijn”, diversiteit en ook de natuur een belangrijke rol spelen. De twaalfjarige Erie die probeert om te gaan met het feit dat ze “anders” is. Ze is mensenschuw en het liefst verstopt ze zich en de struiken en observeert mensen van een afstandje. Totdat ze Bas ontmoet. Hij weet haar beetje bij beetje uit haar isolement te halen en haar vertrouwen te winnen.

In dit boek komen best wel stevige thema’s aan de orde. Zo gaat het niet alleen over het anders zijn van Erie, maar ook over de naderende scheiding van de ouders van Bas. Tineke Honingh schrijft in een nuchtere stijl over gevoelens en emoties van deze twee kinderen, die ieder op hun eigen manier omgaan met hun “anders zijn”. Ondanks deze thematiek wordt het boek nergens zielig of sentimenteel, maar juist realistisch met af en toe een portie relativerende humor. Het boek is daardoor erg prettig leesbaar en de nadruk ligt vooral op het ontstaan van een bijzondere vriendschap.

Struikmeisje is een fijn boek voor kinderen die graag lezen over gevoelens en thema’s als anders zijn en diversiteit. Het leest makkelijk, is niet zwaar op de hand en bevat ook de nodige humor. Een herkenbaar en toegankelijk boek voor lezers tussen 10 en 12 jaar.

Gespot - Jack & Twitch en de jacht op de lammergier

Een fijn boek waarin liefde voor dieren mooi gecombineerd wordt met een spannend avontuur.

Dat een spannend kinderboek niet altijd hoeft te gaan over mysterieuze gebeurtenissen of magische werelden bewijst dit boek. Jack en Twitch moeten zien te voorkomen dat er jacht wordt gemaakt op een zeldzame lammergier. Gespot is een realistisch verhaal waarin natuur, vogels en klimaat een belangrijke rol spelen, maar dat bovenal  ook een spannende detective is en waarin vriendschap centraal staat.

De illustraties in het boek hebben een duidelijke toegevoegde waarde. De cover is erg aantrekkelijk en ook de hoofdstuktitels zijn voorzien van mooie tekeningen van vogels. Voorin het boek bevinden zich twee plattegronden: een van het bos en een van Poeldal. Altijd fijn om de afgelegde routes te reconstrueren en zo het verhaal intenser te beleven.

Het is een verhaal voor kinderen van 10-12 jaar die van zowel van een spannend avontuur houden als ook van boeken waarin dieren en de natuur een hoofdrol spelen. Het is daarmee een zeer realistisch verhaal dat vooral ook draait om de vriendschap tussen twee jongens. Een band die verstevigd wordt wanneer ze een gezamenlijke passie blijken te hebben.

Het Ministerie van Oplossingen en het spook van de Haviksburcht

Het vijfde deel alweer van het Ministerie van Oplossingen. En wat een heerlijk boek. Ooit heb ik deel 1 gelezen, dat ik alleen al vanwege de titel direct wilde lezen. En ook dit vijfde boek maakt de verwachtingen meer dan waar. Ondanks dat ik de tussenliggende delen niet gelezen heb, zat ik er direct helemaal in. Het boek begint met een korte uitleg wat het Ministerie van Oplossingen doet en ook gaandeweg het verhaal wordt een en ander duidelijk uitgelegd.

De hoofdpersonen Nina, Alfa, Ruben, Kai en mevrouw Vis zijn in Genève om een conferentie bij te wonen van alle ministeries over de hele wereld. Al gauw raken ze betrokken bij een zaak waarvoor een oplossing gezocht moet worden. Vlakbij staat namelijk een verlaten villa en het verhaal wil dat het er spookt. Dat vraagt om nader onderzoek en stapje voor stapje slagen de kinderen erin om het echte verhaal over de vervallen burcht boven tafel te krijgen.

Het is geen echt griezelverhaal, maar eerder een spannende detective vol mysterie en vooral ook nuchtere en praktische oplossingen. Een lekker weglezend boek vol avontuur dat de lezer ook op een subtiele manier aan het denken zet over allerlei kleine en grote problemen.

De terugkeer van de tovenares

Een vuistdik boek boordevol spanning, avontuur, humor en verrassende wendingen.

Net als het eerste deel speelt ook dit verhaal zich af in een andere dimensie, namelijk Het Verborgen Land dat bevolkt wordt door sprookjesfiguren. Je zou denken dat die er nog ‘lang en gelukkig leven’, maar helaas is een tovenares eropuit om de wereld en haar inwoners te vernietigen. Stof genoeg voor een vuistdik boek boordevol spanning, avontuur, humor en verrassende wendingen.

De meeste personages in dit verhaal zijn bekende sprookjesfiguren als koningen en koninginnen, prinsessen, elfjes en feeën. Zo maken Roodkapje, Doornroosje, Assepoester, maar ook Repelsteeltje en Moeder de Gans in dit boek hun opwachting. Chris Colfer geeft deze personages een nieuw gezicht. We leren wat er gebeurde nadat het sprookje afgelopen was, maar ook wat eraan vooraf ging. En vooral dat laatste blijkt essentieel om in te zien wat ervoor gezorgd heeft dat schurken en slechteriken zich zo wreed gedragen. De wraakzuchtige tovenares Ezmia blijkt daarop geen uitzondering te zijn. Colfer weet ook verrassende verbanden te leggen en situaties een onverwachte wending te geven. Met aan het eind van het verhaal een belangrijke levensles: Compassie hebben voor een ander blijkt een waardevolle karaktereigenschap te zijn die zelfs bekende sprookjesfiguren niet altijd hebben.

Juffrouw Pots

Een heerlijk spannend en vooral ook geestig boek

Wat doe je wanneer de nieuwe juf vreselijk gemeen blijkt te zijn? Juist, dan ga je al een echte detective op zoek naar een manier om van haar af te komen! In Juffrouw Pots van Tosca Menten spelen twee dappere kids de hoofdrol in een spannend maar bovenal ook erg grappig verhaal.

Kaya en haar vriendje Simon zijn de buitenbeentjes van de groep 7. Ze zijn dom, sloom en lui. Althans, dat is wat hun omgeving vindt. En omdat ze blijkbaar toch niet aan alle verwachtingen voldoen, besluiten de twee zich nergens meer iets van aan te trekken en een winterslaap te houden. Op die manier zullen ze hun tijd wel slapend uitzitten. Wanneer ze op een dag geconfronteerd worden met een nieuwe juf, moeten ze toch in actie komen. Want juffrouw Pots is streng, ze houdt er belachelijke regels op na, ze stinkt en zweet, ze pest en treitert en voert iets geheimzinnigs in haar schild.

Het verhaal over juffrouw Pots is erg geestig en deed mij soms denken aan Mathilda, van Roald Dahl. De humor wordt nog eens extra onderstreept door de geweldige illustraties die Geert Gratama voor deze herdruk maakte. Maar Menten maakt er ook een echte detective van. Ze doseert de informatie zodanig dat je als lezer steeds een klein stapje voor loopt op wat Kaya in het boek over de juf ontdekt. Zo worden de lezers echt het verhaal ingetrokken.

Juffrouw Pots zal vanwege het thema en de manier van vertellen veel kinderen aanspreken. Echt een aanrader dus om voor te lezen aan kinderen vanaf een jaar of 9 of voor kinderen tussen 10 en 12 om zelf te lezen.

De Britannica Listopedia

Encyclopedieën lijken tegenwoordig iets uit een ver verleden. Zoek je informatie over een onderwerp? Dan zoek je op het internet. Toch is Andrew Pettie erin geslaagd om een naslagwerk te maken waar een kind zich echt in kan verliezen. In een overzicht van zo’n 300 lijstjes en even zoveel foto’s en illustraties weet hij informatie zodanig te verpakken dat je als kind niet anders dan gefascineerd raken door dit heerlijke boek.

Het succes zit hem in de vorm waarin alle informatie gegoten is. Het is geen alfabetische opsomming van onderwerpen, maar een overzicht van leuke lijstjes die op thema gerangschikt zijn. Van natuur en ruimte tot uitvindingen en bijzondere mensen. En dat is een gouden vondst, want saai van begin naar eind lezen is er niet bij. Kinderen kunnen kriskras door dit boek op avontuur. En wanneer je informatie gepresenteerd krijgt in de vorm van een lijstje gaat dat er vaak in als koek. De grootste, de kleinste, de beste of gekste; veel (grote en kleine) mensen zijn dol op dit soort overzichten. Zelfs de voetnoten worden in dit boek interessant om te lezen, want hierin weet Pettie ook nog veel anekdotes, feitjes en weetjes te verstoppen. En als je alle info ook nog eens in een prachtig vormgegeven en kleurrijk boek weet te vangen, scoor je punten bij jonge lezers.

Britannica Listopedia is een fijn boek om zo af en toe eens op te pakken, erin te neuzen of te bladeren. En voor je het weet ben je erin verdiept en steek je ongemerkt heel veel wetenswaardigheden op. Ideaal dus voor iedereen (jong én oud) die nieuwsgierig is.

Vuur

Vuur is een lekker lezend en vooral leerzaam boek over alles wat met vulkanen te maken heeft.

Vulkanen zijn imponerend, levensgevaarlijk, maar ook nuttig. Geen wonder dat ze bij veel mensen tot de verbeelding spreken. Wanneer de kans zich voordoet om in IJsland een vulkaanuitbarsting bij te wonen en live getuige te zijn van het ‘echte werk’, laat Arend van Dam die niet aan zijn neus voorbij gaan. Hoewel…. Het tripje loopt op een teleurstelling uit, want de vulkaan houdt zich op dat moment koest.

Maar Van Dam laat zich niet uit het veld slaan en stelde een informatief en lekker lezend boek samen over vulkanen. Aan de hand van persoonlijke herinneringen, ooggetuigenverslagen, wetenschappelijke informatie en een flinke portie legendes en verhalen weet hij zijn lezers mee te nemen in de fascinerende wereld van vulkanisme. Geen kleurig vormgegeven naslagwerk boordevol foto’s van spectaculaire uitbarstingen, maar een verslag van een persoonlijke zoektocht naar informatie en antwoorden op vragen die hem bezighouden. Hoe zijn vulkanen ontstaan? Welke soorten zijn er? Zijn er spannende verhalen over te vertellen? Op zijn zoektocht naar antwoorden krijgt hij hulp van deskundigen en kinderen over de hele wereld.

Het boek is voorzien van zwartwit foto’s, verhelderende illustraties en een handige landkaart waarop de besproken vulkanen terug te vinden zijn. Daarbij wordt veel info gegoten in de vorm van verhalen van ooggetuigen en oude legendes van plaatselijke inwoners. Ook de wetenschappelijke info wordt op begrijpelijke manier uitgelegd. De hoofstukken zijn bovendien niet te lang waardoor de hoeveelheid informatie compact en aantrekkelijk blijft. Ook spannende hoofdstuktitels zoals ‘Pindakaas en slushpuppie in een krokant jasje’  zorgen ervoor dat het boek nergens saai wordt.

Kortom, Van Dam schreef met aanstekelijk enthousiasme een lekker lezend en vooral leerzaam boek voor nieuwsgierige kids vanaf ongeveer 8 jaar.

De strijd om de magische wens

In dit vuistdikke boek laat auteur Chris Colfer je in rap tempo kennismaken met een stoet bekende en minder bekende sprookjeshelden. Ze vormen de personages in een spannend, af en toe verrassend avontuur over een tweeling die de weg terug naar huis moet zien te vinden in een bizarre sprookjeswereld.

Colfer gaat verder waar de oorspronkelijk sprookjes eindigden. Leefden de hoofdrolspelers inderdaad nog lang en gelukkig? Wat is er eigenlijk terecht gekomen van Roodkapje? En wat is het verhaal van de Boze Stiefmoeder van Sneeuwwitje? Dat levert een verrassende kijk op bekende personages op. Zo is niet alles in de sprookjeswereld enkel goed of slecht. Personages hebben ook een andere kant en ook die verhalen worden in dit boek verteld.

Het verhaal heeft genoeg te bieden: Avonturen, een snel tempo, leest daardoor als een trein en heeft een flinke portie droge humor en een verrassende kijk op bekende sprookjes. En natuurlijk heeft ‘De strijd om de magische wens’ net als een echt sprookje ook een boodschap. Niet alles en iedereen is wat het lijkt. Wie goed kijkt, ziet dat ook een ‘slecht’ sprookjesfiguur een persoonlijk verhaal heeft.