Algemeen

Bespreking(en) door Review

Een boek vol huizen

Hanneke Messelink

Pabo docent taal (@kinderboekenrijk)

Een groot informatief boek vol bijzondere huizen, vooral geschikt voor kinderen in de bovenbouw en andere liefhebbers van kunst en huizen.

Verdeeld over vier verschillende hoofdstukken maak je kennis met wel heel bijzondere huizen. In het eerste hoofdstuk leer je huizen kennen die gemaakt zijn van bijzonder en gewoon materiaal. Bijvoorbeeld een huis gemaakt tienduizenden lege glazen. Het tweede hoofdstuk bevat huizen die opvallen vanwege hun vorm, zoals de 'fale' en het glazen huis. Het boeiende aan het eerste en het tweede hoofdstuk is dat je bij veel huizen eerst een oorspronkelijk huis ziet en daarna een moderne variatie, zoals bij de iglo en de bijenkorfhuizen. Dat huizen gebouwd worden op bijzondere locaties lees je in het derde hoofdstuk, zoals wonen in een kraakpand. Tot slot lees je in het laatste hoofdstuk over bijzonder kunstzinnige huizen, bijvoorbeeld over het bellenpaleis. Ook in het derde en vierde hoofdstuk lees je soms hoe een huis van de ene ontwerper weer een andere ontwerper inspireerde voor een eigen creatie van dat huis. Zo lees je hoe de Italiaanse archtitect Ettore Sottsass betoverd werd door de kleurrijke huizen in het Indiase stadje Tiruvannamalai en deze stijl overnam in een groep van interieurontwerpers, de Memphis Group.

Dat Pieter van Eenoge een groot liefhebber is van design en architectuur is in dit boek goed terug te zien. Zijn unieke illustraties lijken schilderijen. Ze zijn abstract, soms surrealistisch en vallen op door de vele kleuren. Dan weer overheersend frisgroen en dan weer donkerblauw. En dat alles gecombineerd met kleurrijke details. Een fraai stukje kunst. De illustraties zijn voorzien van tekst geschreven door Julie de Graaf. Die tekst is duidelijk en geeft net iets meer achtergrondinformatie dan te zien is in de illustraties. Vaak is de scheiding tussen de verhalen die met elkaar te maken hebben en op één bladzijde staan mooi inzichtelijk. Op de ene bladzijde het ene stukje tekst, dat waar een ander huis op gebaseerd is. En op de bladzijde ernaast staat dan de rest van het verhaal. Maar soms is die scheiding minder goed waarneembaar. Dan staat in de ene kolom het ene verhaal en in de kolom ernaast het vervolg. In de tekst staan diverse namen van kunstenaars of ontwerpers dikgedrukt die weer terug te vinden zijn in de inhoudsopgave achterin het boek. Voor de inhoudsopgave vind je nog een wereldkaart zodat je precies ziet waar een besproken en geïllustreerd huis in de wereld terug te zien is.

Een heel gevarieerd boek, vooral voor kunst- en architectuurliefhebbers, geschiedenisfanaten en kinderen die houden van ontwerpen en van huizen.

Agent en Boef - fop-post

Hanneke Messelink

Pabo docent taal (@kinderboekenrijk)

Een heerlijk boek vol humor voor de beginnende lezer en voor de wat oudere kleuter. Geschikt om zelf te lezen, maar ook geschikt als voorleesboek.

Wie de verhalen van agent en boef kent, weet dat boef altijd op de een of andere manier wil ontsnappen uit de gevangenis, maar dat ze na de ontsnapping altijd weer samen komen in de gevangenis. Eigenlijk is het vanwege het niet zonder elkaar kunnen ook wel weer een lief verhaal.

In dit boek vind je zes korte grappige verhalen die samen één groot verhaal vormen. Eigenlijk lopen de verhalen soepel in elkaar over en zouden de hoofdstuktitels voor het verhaal zelf niet nodig zijn, maar voor de beginnende lezer is zo'n overzicht met hoofdstukken wel prettig. Het verhaal begint met een brief bij de voordeur van de gevangenis waar boef agent op wijst. De brief is van de baas: 'boef mag weg. laat hem vrij.' Dat doet agent natuurlijk, maar als je de verhalen kent van agent en boef, voel je al aan dat boef hierachter zit. Die voorspelbaarheid is voor kinderen erg fijn. Al snel mist agent boef en als agent dan weer een brief ontvangt met daarop: 'gefopt! de brief van de baas...die kwam van mij. boef.' begint de zoektocht naar de ontsnapte boef. Die is weer erg hilarisch. Boef laat zijn sporen na. Dat boef de brillenwinkel verandert in een billenwinkel is misschien wel het allerleukste en grappigste. Dat agent boef zal vangen is voorspelbaar, maar hoe? Die zoektocht en het terughalen van boef zijn weer origineel en humoristisch uitgewerkt.

De tekst van Tjibbe Veldkamp is fijn eenvoudig en geschikt voor lezers die net een beetje kunnen lezen: geen hoofdletters, korte zinnen en eenvoudige woorden. Het samenspel tussen illustraties van Kees de Boer en tekst is erg goed; die vullen elkaar perfect aan. Dat is bijvoorbeeld goed te zien op de pagina's waar veel chaos is afgebeeld; de tekst erbij vat samen dat boef daar was 'agent snapt het. boef was hier. met een pen en met stiften. met verf en een kwast.' en hoe agent dat dan weet, mag de lezer zelf ontdekken in de illustraties. De vrolijke illustraties  maken het kijken naar het verhaal echt tot een feestje. Er valt ontzettend veel te zien, vooral op de paginagrote illustraties.

Wil je kinderen plezier laten beleven met lezen of tijdens het voorlezen, dan heb je met dit boek (en alle andere verhalen over agent en boef) een zeer geschikt boek gevonden.

Taart voor iedereen

Hanneke Messelink

Pabo docent taal (@kinderboekenrijk)

Dit nieuwe woordloze kijk-en zoekboek waarin wéér een taart een rol speelt, is wederom een succes. Prachtige, sprekende illustraties vertellen een avontuurlijk verhaal, met daarin allerlei boeiende kleine verhalen.

Woordloze of tekstloze prentenboeken bevatten, zoals de naam al doet suggereren, alleen illustraties, geen tekst. Het verhaal wordt verteld door de illustraties. Zo ook in dit boek. Je ziet veel dezelfde personages uit eerdere boeken van Thé Tjong-Khing over de taart. Als een roofvogel de taart van de dieren steelt, schrikken ze zich een hoedje en gaan ze de vogel achterna. Dat wordt een spannende tocht over water, door bergen en dalen. Ondertussen kijk je je ogen uit. Er valt ontzettend veel moois te zien in de illustraties, meer dan het verhaal dat draait om de taart. Knap hoe Thé Tjong-Khing zo veel kleine grappige en interessante verhalen kan stoppen in een groot verhaal; beleef het verhaal van de kikkers, van konijn, van de poedel, van een reus, van mama en kind konijn en andere dieren. Verder vallen er veel leuke extra kleine dingen op, zoals een verstopte staart achter een rots en je kunt op zoek naar een bal, een hoed en meer. Het leuke is dat alle kleine verhalen onderdeel zijn van het grote verhaal, dat uiteindelijk, gelukkig, goed afloopt en echt een feestje is.

Ze noemen me mier

Hanneke Messelink

Pabo docent taal (@kinderboekenrijk)

De lieve, maar wat naïeve Jonas mier is een bijzondere mier. Als je goed kijkt naar de illustraties en nauwkeurig leest, merk je al snel dat Jonas niet zo maar een mier is. Is hij wel een mier? Hij is zo dik dat hij geeneens in Mierenhoop Drie past. Hij leeft buiten, dag en nacht, wat voor een weer het ook is. Hij is dus veel alleen, terwijl hij er heel graag bij wil horen. Gelukkig heeft hij een vrolijke vriendin, de mier Bout, die ook een beetje buitengesloten wordt door de andere mieren. Zij vrolijkt hem op. Een heel fijn tweetal dat elkaar goed aanvult. Op een gegeven moment krijgt Jonas last van de Brommeritis. Hij voelt inwendig een brom opzwellen en daardoor voelt hij zich anders dan de andere mieren. De opperbouwmier houdt hem voor de gek en vertelt dat het een besmettelijke ziekte is. Jonas besluit weg te gaan en Bout komt hem achterna. Dat wordt een mooi en spannend avontuur waarin hij achter zijn ware aard komt en hij komt erachter wat hij het liefste wil en wil zijn.

Het boek valt, naast de prachtige illustraties, vooral op door de originele schrijfwijze. De manier waarop de verteller de lezer erbij houdt en aanspreekt is voor kinderboeken nog best uniek en zorgt voor meer betrokkenheid. Zinnen als 'Ja, je hebt het niet verkeerd gelezen.', 'Ben je benieuwd hoe ik dat allemaal weet? Goed ik leg het je uit. Kom ga zitten...', of 'Lezers, als ik van één ding zeker ben....' maken de verteller zichtbaar. Voor sommige kinderen zal dat in het begin wel even wennen zijn, net als sommige woorden, zoals microperistaltiek. Maar door de afwisseling tussen humor, ontroering, saamhorigheid en spanning zal dit boek toch zeker boeien.

De sfeer in het boek is extra mooi door de veelal oranje illustraties met grijs, bruin, zwarte tinten die heel gevarieerd terugkomen in dit verhaal. Ze laten soms net iets meer zien dan het verhaal zelf laat zien of verduidelijken juist het verhaal op een fijne wijze.

Een wondermooi, aansprekend verhaal over zijn wie je bent, moed, familie, vriendschap en liefde.

aa bee see

Juf Joni

Leerkracht groep 1/2 (@jufjoni_)

Dit boek is een must-have voor elke kleuterklas. Ik gebruik ‘m nu standaard bij het introduceren van een nieuwe letter/ klank in de klas. Bij elke letter is een leuk versje geschreven. Heb je meteen een mooie opening in je kring te pakken!

Tip: ik laat de kleine letter zien bij het plaatje van Vos en Haas, in het boek staan hoofdletters naast de versjes.