Myrte Pieterse

Myrte Pieterse
Myrte Pieterse
Ouder

"Mooie prentenboeken die je doen geloven dat je in een andere wereld bent en verhalen waar je in kan verdwalen. Als kind kon ik er geen genoeg van krijgen en het is prachtig om te zien dat dit nu ook de fantasie van mijn eigen kinderen voedt. "

Bespreking(en) door Myrte Pieterse

Ik rijd en ik neem mee

Wat kan er veel in een auto, bus of wagen zitten… Ik rijd en ik neem mee is een heel gedetailleerd boek. Een boek die het best uit de verf komt voor al een iets oudere lezer. Bij ons (Peuter en Bijna Kleuter) miste de spanningsboog nog hier en daar. De Peuter schreeuwt heel blij “Brandweer”, maar wil daarna eigenlijk al direct de bladzijde omslaan. De Bijna Kleuter vindt het wel reuze interessant wat er allemaal in een brandweerauto zit, maar haakt ook lichtelijk af bij het benoemen van de Hogedrukslangen, de Lagedrukslangen en de Waterzuigslang. Zeker de “auto” van het gezin geeft veel herkenning. “Kijk mam, daar staat een maxicosi en mijn stoel!”

‘Ik rijd en ik neem mee’ is in deze dus vooral een informatief boek en lijkt mij een erg leuk boek om op school in de lessen te gebruiken. Het bevat veel bevat veel informatie en detals, waardoor oudere kinderen het super interessant vinden dat er meerdere soorten slangen, jassen, gereedschap etc. in een bus liggen. De tekenstijl is ook realistisch en dat leent zich juist ook goed bij het informatieve doel van het boek. Bij het boek zit een grote poster, waarvan ik me kan voorstellen dat een enthousiaste lezer deze graag op zijn kamer ophangt.

Voor het publiek van Peuter en Bijna Kleuter is het een nog iets te serieus boek, maar ik denk dat het voor een iets ouder kind echt een hit kan zijn

Snoezie-Woezie Poeziehoorn

Kunnen boeken ook hypnotiseren? De cover van dit boek brengt de Kleuter en de Peuter direct in extase. Een roze glitterpoes met grote groengele glitterogen. Het boek werkt als een magneet!
Hoe leuk is het om iets te zijn, wat je dènkt te zijn. Het boek werkt duidelijk op de fantasie van de Kleuter en na het lezen van het boek bedenkt zij elke keer weer iets anders om te zijn en paradeert op die manier de kamer door.
Ook is het leuk om geluiden te maken bij alle avonturen die Poezie beleefd. Hoe klinkt het als je je staart op wil poefen en hoe hinnikt een Poezie? De Eenhoorn blijft magisch mooi en moet altijd even geaaid worden. We leren ook hoe je met je handen op je bovenbeen paardengalop geluiden na kunt bootsen. Het aller grappigst zijn toch wel die rare parkiet en die gekko. Met al hun zelfverzonnen woorden. Kunnen wij zelf ook rare woorden verzinnen? Daar wordt hard om gelachen.

Vergeet ook niet de “kaftpagina’s” goed te bekijken, want dit zijn verhaaltjes op zich.

Het is een magisch boek voor kleine kinderen, waarin een leuk verhaal over een Poes en een Eenhoorn verteld wordt, maar waarin ook de fantasie geprikkeld wordt. Dat laatste werkt ook door als het boek al uit is.
De diepere betekenis dat je alles mag zijn wat je denkt te willen zijn, ontgaat de Peuter en Kleuter nog een beetje, maar dat maakt het geen minder leuk boek voor hen. Onbewust worden ze wel geactiveerd om in hun fantasie te kruipen en ook iets anders te zijn dan zichzelf en dat is echt een leuke bijvangst van dit mooi getekende, suikerzoet getekende boek!

Voor de liefste opa van de wereld

Wat een cadeautje van een boek in de zoveelste lockdown. Een boek over Opa, die je juist nu even iets minder vaak kan zien. Een boek die je samen met Opa via FaceTime kunt lezen. Extra leuk, want het gaat tenslotte over hem! Sla het boek open en je ziet direct een Neushoorn Opa pannenkoeken bakken, net als jou eigen Opa ook altijd voor je doet. Dit boek gaat echt over Opa!

Mooie tekeningen laten een Opa dier met een Kindje dier zien, die samen typische Opa Kind zaken doen. Niet alles werkt tot de directe verbeelding en verbinding bij de Kleuter als het om haar eigen Opa gaat, maar de pannenkoeken bakkende Opa en het schommelduwende Opa doen dat zeer zeker wel. Het brengt toch een herinnering naar boven van Opa in hun eigen speeltuin en Opa achter ons fornuis die de lekkerste pannenkoeken bakt. Juist nu dat allemaal even wat minder kan.

De dieren zijn mooi getekend tegen een veelal felle achtergrond en iedere tekening geeft ruimte om verder te fantaseren. De Kleuter legt echt verbanden met haar eigen Opa, de Peuter geniet vooral van de mooie plaatjes en de leuke dingen die daarop gebeuren. En wat betreft de ‘herkenning’…. Iedere keer eindigen we het boek met een hele grote lach, want de Opa Zeeleeuw die in zijn stoel in slaap gevallen is, lijkt natuurlijk ook wel heel erg op je eigen Opa.

De prins zonder billen

Een boek over Billen (of beter gezegd het ontbreken daarvan!)…. leuker wordt het niet voor mijn peuter! De Prins Zonder Billen is een vrolijk en kleurrijk prentenboek. Naast de hoofdpersonages in de vorm van de Prins en de Prinses zit er ook een hele verhaallijn met konijnen en kaboutertjes in. Op iedere pagina is veel te zien en zijn het herkenbare situaties die tot de verbeelding van mijn peuter spreken. Het is natuurlijk heel logisch om, als je iets van bovenop het keukenplankje wilt pakken, je een krukje op een kratje plaatst en dan al op je tenen staand halsbrekende toeren uit gaat halen. Stuntende Prins!

De kers op de taart van dit prentenboek is de uitklapbare pagina waarin het Atelier (om nieuwe billen te maken) zichtbaar wordt. Wat is daar veel op te zien! De kabouters zijn de billenmakers en ze zijn druk in de weer om billen te maken van allerlei verschillende materialen. Herkenbaar hier zijn met name de potjes klei, die ook echt op de potjes klei van thuis lijken. Direct weer een extra impuls om na het lezen van het boek zelf ook billen te gaan kleien!

Doordat de tekst in rijmvorm geschreven is, is het ook leuk dat mijn peuter bepaalde woorden gaat onthouden en herhalen. Daarmee lees je op den duur het boek echt “samen” voor. Het gebeurt soms zelfs al dat het boek door mijn peuter wordt voorgelezen aan de kleinste. Qua tekst klopt dat natuurlijk nog helemaal niet, maar de melodietjes van de rijm zijn terug te horen in haar voordracht. De allerkleinste is echter alleen geïnteresseerd in alle getekende lekkernijen op het picknickkleed op de laatste pagina.

De Prins zonder Billen is een leuk, humoristisch en fantasierijk prentenboek: erg leuk om voor te lezen!

ZigZag - Voertuigen

Het uitvouwen van het boek is al een feestje! Eerst de grond helemaal leeg maken, het is een heel ritueel. Goed boek om voor het slapen gaan te lezen samen, want middels dit ritueel is al het rondslingerend speelgoed direct opgeruimd van de vloer. Een boek waar je letterlijk door het verhaal kan lopen, want het is stevig genoeg om er als klein kind gewoon overheen te wandelen op je sokken. Iedere pagina staat vol met prachtige gedetailleerde tekeningen. Het is een boek voor diverse leeftijden en in mijn geval heel leuk om voor te lezen aan beide kinderen tegelijk. Het boek bevat louter illustraties, dus ècht puur voorlezen is het niet, maar de prenten lenen zich bij uitstek om zich helemaal van onder tot boven te laten bekijken en daarbij de leukste verhaaltjes te bedenken.
De jongste (1,5 jaar) wijst vrolijk naar dingen die hij herkent “koe”, “aap”, “hond”, “auto” en de oudste (3 jaar) kan het verhaaltje eromheen vertellen. Ieder beest heeft namelijk wel iets bijzonders. De één staat in een brandend huis, de ander rijdt in een hippe auto. De ene keer staan de figuren op een bouwplaats, twee pagina’s verder staan we midden op een circuit. Ook heel leuk zijn de terugkerende figuren op de verschillende pagina’s. Het zoeken is eindeloos en prikkelt daardoor de fantasie. Je kunt oeverloos verhalen bedenken bij alle mooie tekeningen die je ziet.

Het boek is ook nog leuk voor kinderen die nòg wat ouder zijn, want aan de achterkant van het boek, vind je allemaal feitjes en extra zoekopdrachten. Voor de leeftijdscategorie van mijn kinderen zijn de tekeningen aan de voorzijde al voldoende prikkelend voor de fantasie, maar ik kan me voorstellen dat als het kind nog nèt iets ouder is, juist deze extra (zoek)opdrachten het boek nòg leuker maken.