Ludwina Quist

Ludwina Quist
Ludwina Quist
Leerkracht

Kinderboeken zijn fijn om te lezen, door hun eenvoud en fantasie. Ze geven mij rust voor het slapengaan. De kaften zijn vaak kleurrijk en versiert met mooie afbeeldingen. Ik vind het heerlijk om ze voor te lezen, voor kleuters, groep 3 of 4. Ik word daar blij van!

Bespreking(en) door Ludwina Quist

De Golf

Het is een spannend boek, vooral op het moment als het experiment uit de hand loopt en als Laurie, een van de hoofdrolspelers, alleen aanwezig is in het lege schoolgebouw na een vergadering van de Nieuwsbrigade. De slogan die gebruikt wordt door de leden van de Golf “orde maakt macht, eenheid maakt macht’, maakte mij wel wat bang en bezorgd. Ik vind dit boek geschikt voor leerlingen uit groep 8 en VO. Het boek zou gebruikt kunnen worden, tijdens een les over WO 2 en dan als voorbeeld kunnen dienen van hoe de Nazi’s te werk gingen. Hoe mensen/jongeren makkelijk te beïnvloeden zijn door een leider (met een foute visie).

De strijd om de magische wens

Wauw! Wat een prachtig vormgegeven boek, mooie voorkant! Proloog begint al gelijk geheimzinnig en spannend, dit belooft een spannend avontuur te worden! En zoals elk sprookje, begint het eerste hoofdstuk met “Er was eens...”

Tijdens het lezen van dit spannende avontuur, kon ik het boek moeilijk weg leggen, want je wilt weten hoe het afloopt. Het boek telt 424 pagina’s maar daar lees je best snel doorheen. De plattegrondjes in het boek deden mij erg denken aan de serie boeken “De Prinsessen van Fantasia”, door Thea Stilton. Verder deed de zoektocht naar de voorwerpen mij ook erg denken aan de muziekfilm “Into the Woods”.

Ik vond sommige zinnen niet altijd goed vertaald, waardoor de zinsbouw verwarrend was en niet correct Nederlands. Ook vind ik de vertelborm beter geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Dit boek is prima voor te lezen aan leerlingen vanaf groep 4 á 5.

Dit boek zit vol met hersenen

Toen dit boek op mijn deurmat viel was ik gelijk enthousiast om het te gaan lezen! Wat een mooie omslag! Vanaf bladzijde 1 word je nieuwsgierig gemaakt om de hersenen verder te gaan ontdekken. Voor afwisseling in de tekst, zijn er diverse leuke en grappige proefjes en experimentjes toegevoegd om thuis of in de klas uit te proberen. De doelgroep, waaraan ik dit boek heb laten lezen, was ook erg enthousiast over de illustraties en de grappige weetjes. Deze leerlingen uit groep 5 zitten ook 1x per week in de Plusklas en daar is dit boek uitermate geschikt voor. Niet om voor te lezen, maar om zelf te lezen (vanaf 9 jaar) en gaan ontdekken hoe ons brein en dat van dieren werkt. Maar ook bijvoorbeeld hoe zwaar de hersenen zijn van dino’s, een walvis,  een olifant of een veldmuis. Verder wordt je brein in kaart gebracht en leer je alle (latijnse) benamingen in het brein. De illustraties in het boek zijn heel leuk en grappig en ze leggen de informatie goed uit. De illustraties zijn echt een toegevoegde waarde, zonder deze was het boek minder interessant geweest. De leerlingen (en de leeerkracht) waren in ieder geval erg enthousiast over dit boek en willen het graag hebben voor in de Plusklas.

Knipoog

Toen ik dit boek ontving, had ik hem al vaak “voorbij” zien komen op Social Media, als aanrader, dus ik verwachtte er veel van. In het eerste hoofdstuk lezen we mee hoe Ross begint aan zijn eerste bestraling. Dit wordt op een humoristische manier, in detail beschreven. Verder op in het verhaal wordt pas duidelijk waarom Ross deze behandeling elke (!) moet ondergaan. Tijdens dit alles gaat hij “gewoon” naar de Middelbare school. Waar het dagelijks leventje gewoon doorgaat, ook voor Ross. Hij wordt met zijn oog gepest d.m.v. “memes”. Dat zijn grappig bedoelde foto’s, video’s van personen op het internet, die zich dan heel snel verspreiden. Je leest hoe hij daarmee probeert om te gaan, naast het doorstaan van alle behandelingen/bestralingen en puberale buien en woede aanvallen. Door Frank, de laborant, leert Ross gitaarspelen en verschillende muziekstijlen kennen die hem helpen om door deze lastige periode heen te komen. Door de muziek ontstaan er ook  nieuwe vriendschappen voor Ross, die mij op het eind van het boek ontroerde.

Het geheim van de Malamander

Het geheim van de Malamander is een boek dat vanaf hoofdstuk 1 al spannend en mysterieus is. Als je begint te lezen, dan kun je en wil je niet stoppen, omdat je moet weten hoe het verder gaat, héérlijk! De hoofdpersonen zijn Herbie en Violet. Ze zijn op zoek naar de ouders van Violet, maar tijdens hun zoektocht ontdekken ze het geheim van een mysterieus zeemonster, de malamander. Die misschien wel iets te maken zou kunnen hebben met de verdwijning van de ouders van Violet?

Ik vond het een spannend boek met leuke elementen, zoals de namen van de inwoners van Owee aan zee. Tijdens het lezen wordt je meegenomen in dit dorpje aan zee en door de gedetailleerde beschrijving ervan, zie je het dorpje aan zee voor je en ben je er zelf ook aanwezig. Dit boek leent zich uitstekend om voorgelezen te worden, aan leerlingen vanaf groep 5, dus vanaf 9 jaar. Vanaf groep 6 kunnen ze het ook prima zelf lezen. De hoofdstukken zijn kort en goed te behappen, prima om voor te lezen, tijdens de lunch pauze o.i.d.

De illustraties in het boek zijn er niet veel, maar de omslag van het boek laat al een mysterieus en duister dorp zien. Kortom een heerlijk spannend boek om zelf of voor te lezen in de klas, echt een aanrader!
En…er zijn nog 2 boeken over de avonturen van Herbie en Violet! Het vervolg op Het geheim van de Malamander: Het geheim van Gargantis en Het geheim van de Schaduwgruw

321 superslimme dingen die je moet weten voor je 13 wordt

Schrijfster: Mathilda Masters

Illustraties van Louize Perdieus

Doelgroep: groep 7, 8 voor leerlingen vanaf 10 jaar.

“Wist je dat de oren van een mens tot 70 jaar blijven groeien? Of wist je dat er in de Middeleeuwen ook vrouwelijke ridders waren? En wist je dat de grootste piramide ter wereld niet in Egypte staat maar in…….Mexico?”

Dit boek staat vol met superslimme en leuke Weetjes, niet alleen voor kinderen vanaf 10 jaar, maar ook voor volwassenen! Er staan wel 312 grappige, interessante, leerzame, rare en fascinerende Weetjes in dit 287 pagina’s telde boek. Allerlei categorieën komen aan bod: Dieren, menselijk lichaam, sport, beroemde mensen, geschiedenis, planeten, wetenschap en nog meer! Kortom voor iedereen staat er wel een interessant onderwerp in, waar je meer over te weten wilt komen. De illustraties zijn leuk en grappig getekend en passen bij de onderwerpen. Er zijn rustige kleuren gebruikt, dat leest erg prettig. Ik vind niet alle hoofdstukken interessant, maar die sla ik dan over en dan lees ik de onderwerpen die ik wel interessant vind zoals bijvoorbeeld “beroemde en beruchte mensen”. Ik heb dit boek ook laten lezen aan de doelgroep, paar leerlingen uit groep 8 van Daltonschool de Leilinde. Hun reacties waren: Wouw, wat een mooi en dik boek! Mooie afbeeldingen, interessant boek met leuke weetjes.

Dit boek is goed te lezen voor leerlingen vanaf 10 jaar. Het is geen voorleesboek, maar het is wel te gebruiken ter aanvulling van de les, bijvoorbeeld over menselijk lichaam, geschiedenis, natuur & techniek. De weetjes die in het boek staan zijn heel divers qua onderwerp. Deze staan per onderwerp allemaal bij elkaar. Je kunt dus het boek van voor naar achter lezen, of gewoon de onderwerpen eruit pikken die je zelf interessant vindt. Voor alle nieuwsgierige kinderen een superleuk boek om te krijgen!