Leerkracht

Lezen is dromen met je ogen open.
Wat is het mooi om lekker weg te mogen dromen naar een andere tijd of een andere wereld.
Alle fantasiebeelden die je bij de verhalen maakt in je hoofd, maken een kinderboek magisch mooi.

Bespreking(en) door Linda Schuil

Winnie de Poeh - Er was eens een beer

Winnie de Poeh - Er was eens een beer start in het woud. Christoffer Robin zit met zijn vriendjes bij elkaar. Teigetje vraagt zich af hoe Christoffer Robin in het woud terecht is gekomen. Vanaf het tweede hoofdstuk vertelt Christoffer Robin over de komst van zijn vriendjes. De verhaaltjes starten bij het allereerste begin, waar Poeh in Londen in een warenhuis zat te wachten op zijn nieuwe eigenaar.

Schrijfstijl en vormgeving
Het boek is prachtig beeldend geschreven door de ogen van een kleuter. De mooie kleurtekeningen zetten het verhaal kracht bij en geven extra sfeer. De donkerblauwe cover met daarom gouden tekst en illustraties trekken de aandacht en nemen je mee naar de wonderlijke droomwereld van Winnie de Poeh.

Thema’s in het boek
Het verhaal begint bij Winnie de Poeh die vanuit een warenhuis terecht komt bij Christoffer Robin thuis in Londen. Van daaruit komen er steeds meer personages bij en maak je kennis met de verschillende karakters. Samen beleven ze avonturen. Zo bouwen ze hutten, spelen verstoppertje, gaan naar het museum en gaan op zoek naar de Loeiertsjoezel. In de verhalen zit veel humor en vertedering.

Leeftijd
De liedjes van Poeh en de verwonderende uitspraken over ontdekkingen van de wereld om zich heen maken dit een boek waar kinderen vanaf 3 jaar heerlijk van zullen genieten en wegdromen.

Lesideeën bij dit boek
In de kleutergroepen kan je de verhalen laten naspelen door de kinderen met verkleedkleding of met handpoppen. Daarnaast kan je net als Poeh liedjes bedenken met de kinderen over het geleerde van de dag in de klas. Ook is het leuk wanneer de kinderen Poeh kunnen helpen met het leren van de dagen van de week of om Iejoor op te vrolijken wanneer hij somber is.

De chocoladetandarts

Jij kan worden wat je wilt: Een drollenvanger, matrasspringer, bananenkromtrekker of toch liever een sprookjesdokter. In dit boek kom je de meest waanzinnige en grappige beroepen tegen. Kinderen die moeite hebben met lezen zullen vooral ook genieten van de kortere teksten en grappige illustraties. De verhalen kunnen zowel zelf worden gelezen als worden voorgelezen.

Schrijfstijl en vormgeving
Zo fantasierijk als de beroepen in het boek, is ook de inhoud ervan weergegeven. Er is gespeeld met kleur, lettertypes en lettergroottes, waardoor het er minder uitziet als een lap tekst. Daarnaast is er een mooie afwisseling van verhalen, interviews, lijstjes, vacatures, weetjes, artikelen en natuurlijk de hilarische tekeningen van Geert Gratema.

Leeftijd
Dit boek is erg leuk voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar. In de bovenbouw kunnen kinderen ook zelf de verhalen lezen.

Lesideeën bij dit boek
Het is in de klas leuk om de dag te starten of af te sluiten met een leuk weetje uit dit boek. De variaties aan butlers vinden de kinderen erg leuk. Het is dan ook leuk om hen zelf een butler te laten bedenken met de bijbehorende taken. Bijzondere beroepen in 3 vragen zijn simpele interviews die kinderen kunnen toepassen in het schrijven over hun eigen toekomstige (droom)beroep.

321 superslimme dingen die je moet weten over dieren

Wist je dat:
De draad van een spin gebruikt kan worden voor het maken van een kogelvrij vest? Een toekan zijn eigen verwarming en airco heeft onder zijn bek? Een schorpioen met spuug zijn prooi verteert en daarna opslurpt? Het allereerste dier op aarde de spons was? Deze en nog 317 andere dierenweetjes staan in dit mooie weetjesboek.

Schrijfstijl en vormgeving
Het boek is mooi vormgegeven. In de inhoudsopgave kan je keuze maken over welk soort weetjes je wilt gaan lezen. De weetjes starten met een aansprekende en grappige titel, waardoor je enthousiast wordt om de tekst eronder te lezen. De teksten worden op een vlotte en humoristische manier geschreven. De illustrator past die humor op een leuke manier toe in de tekeningen. De gekleurde patronen en titels zorgen voor een vrolijke uitstraling. Alle dieren spelen de hoofdrol in dit boek en springen er in de teksten dan ook goed uit door de vetgedrukte tekst.

Leeftijd
Dit boek is erg leuk voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar, maar zeker ook voor oudere kinderen en voor volwassenen.

Lesideeën bij dit boek
Het leuke aan dit boek is dat alle kinderen er enthousiast van worden, ook zwakkere lezers. Het is in de klas leuk om de dag te starten of af te sluiten met een leuk weetje uit dit boek. Dit weetje kan je zelf als leerkracht voorlezen, maar natuurlijk kan je ook kinderen een dag dit boek geven en hen aan het einde van de dag laten voorlezen of laten vertellen over het leukste weetje dat zij hebben gevonden in het boek. Zo enthousiasmeren de kinderen elkaar om te blijven leren, onderzoeken en ontdekken. De weetjes kunnen zeker ook goed gebruikt worden bij het ontwerpen van een eigen Grej of the day (Micael Hermansson).

Er hangt een geheim in de lucht

Lucie verhuist met haar 5 jarige broertje Benno en ouders vanuit Berlijn naar een klein dromerig stadje vlak bij de Nederlandse grens. Ze komen terecht in Villa Evie, wat eigenlijk een oud krot is dat op instorten staat. Lucie komt er al snel achter dat er iets mysterieus is aan Villa Evie en de kas achterin de tuin. Er hangt een geheim in de lucht.

Schrijfstijl en vormgeving
Het boek is filmisch geschreven, wat veel kinderen echt aanspreekt. De tekening op de cover met parfumflessen en kleurige dampen trekt meteen de aandacht. De handgeschreven stukken uit het expeditie dagboek en receptenboeken maken dat je als lezer nog meer wordt meegetrokken in de ontdekkingen van Lucie. De geurenkaart die is bijgevoegd achterin het boek maakt het nog levendiger.

Thema’s in het boek
Het boek heeft alles in zich dat kinderen aanspreekt. De spanning van het steeds meer ontdekken van het geheim dat onder Villa Evie verborgen ligt en het geheim van tuinman Willem. Het verdriet van het kwijtraken van je eigen ouders. Maar ook de lol over de werking van de verschillende parfums. Zo kan een parfum bijvoorbeeld ook alles doen terugspoelen. Wil je een stap vooruit dan ga je achteruit. En natuurlijk heeft dit boek ook een heleboel magie. Je ontdekt met Lucie een andere wereld.

Leeftijd
Dit boek kan goed worden voorgelezen vanaf 10 jaar en zelf worden gelezen vanaf 12 jaar.

Lesideeën bij dit boek
In de klas kan je alle kanten op met dit boek. Zo kan je een onderzoekje doen naar de geur van planten en bloemen, een eigen parfum ontwerpen, of planten laten groeien in een kweekkas in de klas. Daarnaast is dit boek een mooie aanleiding om het te hebben over vertrouwen en het bewaren of verstoppen van geheimen.