Lia Verweij

Lia Verweij
Lia Verweij
Grootouder

Bij het lezen van een prentenboek ontstaat  sociaal-emotioneel een positieve band. Een kind wordt blij van het voorlezen van een boek. Kinderen leren nieuwe woorden, herkennen situaties in hun omgeving, leren dit benoemen, matchen en vertellen het na. Het zelf lezen is zeer waardevol voor de algemene ontwikkeling.

Bespreking(en) door Lia Verweij

Iedereen telt mee

Dit is een groot en veel omvattend boek met mooie kleurrijke illustraties!

Het is voor kinderen vanaf 5 jaar, maar ook heel geschikt om in groep 3 en 4 van de basisschool te gebruiken. Kinderen uit groep 4 kunnen het zelf lezen. Het is een prachtig klassenboek wat het hele jaar rond te gebruiken is. Maar ook in het gezin met jonge kinderen om daar met elkaar naar te kijken en het gesprek aan te gaan aangepast aan de leeftijd van de kinderen.

In eerste instantie gaat het over getalbesef: tellen, cijfers en zichtbare hoeveelheden van 1 t/m 30, daarna 40, 50, tot 1000 en 7500 000 000 (zeven en een half miljard). Maar het boek is veel meer. Het bevat allerlei thema’s, waar over door gesproken kan worden. Het is een boek geschikt om steeds weer een gedeelte te lezen, te bekijken en erover door te praten. De hoofdpersoon Thomas komt steeds terug in het boek. Maar er zijn veel meer mensen, allemaal met hun eigen emotie, hun eigen gedachten en hun eigen belevingswereld. Mensen uit de hele wereld. Iedereen met zijn eigen verhaal, zeven en een half miljard mensen op dezelfde planeet, maar iedereen is anders. Iedereen telt mee!

Het is een boek om vaak op de pakken. Een boek om er de tijd voor te nemen. Het kind leert zo dat er meer in de wereld is dan alleen “zijn eigen ik”. Soms komen er verrassend moeilijke woorden, zinnen of uitdrukkingen in het boek voor, bijv. “een van hem is als de dood dat hij iets zal missen”, marathon, trefbal, premier, verwoed verzamelaar, ingrediënten etc. Daar moet de volwassene de tijd voor nemen om dit duidelijk te maken. Soms is dit nog te moeilijk en kan dit overgeslagen worden. Er is genoeg interessants te ontdekken. Achterin het boek zie je afbeeldingen met vragen. En ook nog blauwe blokken met open vragen over het leven en de wereld. Met de QR code achterin het boek kom je bij nog meer verhalen over elke pagina. Dus er valt zoveel te ontdekken met dit boek.

De uitgever Lannoo heeft een lesbrief uitgebracht met de verschillende thema’s. Dit is ook een mooie aanvulling. Het prentenboek Iedereen telt is een super mooi informatief, kijk, ontdek en belevingsboek, waar iedereen zich ergens in zal herkennen. Want iedereen telt!
Een ode aan de Noorse schrijfster Kristin Roskifte!

Waar zijn Bobbies billen?

Wat een bijzonder boek! Zowel de verteller als het jonge kind wordt uitgedaagd om dit boek te gaan ontdekken.
Als eerste valt op wanneer je het boek in handen krijgt: hoe gaan we het boek bekijken?
Als je het boek openklapt kan je zien dat het een omklapboek van stevig karton is. Het is geschikt voor peuterhandjes. Dit boek kan je ook uittrekken tot één grote stripverhaal, waar van alles op te zien is.

Je wordt geprikkeld door de eerste afbeelding: een grappige hoofd van een teckel, welke omgeklapt kan worden en dan een hééééél lang lijf heeft wanneer je volgende afbeelding steeds weer omklapt. Dat lijf gaat door elke kamer op zoek naar de achterkant van zijn lijf, namelijk zijn billen. Zo leert het kind alle kamers van het huis benoemen. Ook zie je in elke kamer een ander dier, die een antwoord geeft met zijn eigen dierengeluid erbij. De poes is niet blij dat de teckel niet goed in bed ligt en zo niet kan slapen.

Tot slot kan je de achterkant van het omklapboek bekijken, dat is precies andersom: de billen van de teckel zie je in de gang en al kijkend door alle kamers eindigt dit bij een slapende teckelhoofd in zijn bed. Gelukkig slaapt hij nu samen met de poes. Allebei tevreden.
Het boek lokt uit om te ontdekken en te benoemen wat er allemaal te zien is.
De tekst ondersteunt het verhaal prima.

Een leuk ontdekboek!

Mijn eerste woorden – liefde

Dit is een klein prentenboekje met dikke bladzijden voor kleine kinderen. Het is een boekje vol liefdevolle afbeeldingen over: delen, liefde voor je familie, zorgen voor jezelf, de dieren en natuur om je heen.

Het is een handzaam formaat voor kleine handjes. Bij een onderwerp staan leuke herkenbare plaatjes. Het is een boekje om samen met een kind te lezen. Heel leuk is het om daarna een gesprekje aan te gaan over het onderwerp, bv ”met wie ging jij gisteren ….delen? Was hij/ zij blij?”

De aanbevolen leeftijd is 0+. Echter dit boekje zou ik aanbevelen voor de leeftijd vanaf 3 jaar, wanneer het kind enig idee van deze begrippen heeft door eigen ervaringen en doordat het kind dit met woorden dan kan duiden.

Heel mooi dat er voor jonge kinderen zo’n liefdevol informatief boekje uitgebracht is.

Een bijzondere vriend

Dit is een bijzonder boek om blij van te worden!

Het voorlees- en kijkboek gaat over een bijzondere vriendschap zoeken en die vinden in de gewone dingen. Kinderen krijgen na het lezen van dit boek oog voor de gewone dingen, die eigenlijk heel mooi en bijzonder zijn.

Het boek gaat over de droom van de jongen Warre om een bijzonder huisdier te hebben waar iedereen van op zou kijken. Hij liet zijn fantasie gaan maar elk huisdier wat hij bedacht, zoals een walvis, een beer, een leeuw leek hem toch geen goed plan. Ook de hond Seppe droomde over een bijzonder baasje waar alle dieren van op zouden kijken. Een Viking, een koningin, een astronaut is wel bijzonder, maar toch niet zo handig voor hem. Totdat de gewone hond Seppe een bal zag en deze bracht naar de gewone jongen Warre. Ze speelden de hele dag samen. Vanaf die dag deden ze samen heel gewone dingen en dat vonden ze heel bijzonder!

Prentenboek voor kinderen vanaf 4 jaar. De illustraties zijn bijzonder mooi getekend. Ze passen heel goed bij dit bijzondere verterende verhaal. Het taalgebruik verhaal is goed verteld in leefwereld van het jonge kind. Het thema past ook bij de fantasiewereld van het jonge kind. Daarbij lopen fantasie en werkelijkheid soms door elkaar en kinderen leren ontdekken dat niet alles kan wat ze bedenken.

Super!

Grote klasse dit SUPERboek

Wat een leuk groot prentenboek. De aandacht wordt direct getrokken door het grote formaat prentenboek met prachtige illustraties. De illustraties laten direct zien waar het om gaat in het boek: het jongetje Storm, die in de supermarkt trekkend aan zijn moeder van alles wil weten over de supermarkt. Zijn moeder heeft geen tijd. Gelukkig kan hij bij de supermarktmanager terecht voor al zijn vragen. Het zijn heel bekende vragen voor een jong kind. Zoals: woont u in de supermarkt? Raakt de winkel nooit leeg, wat zijn de zebrastreepjes op de pakken, waarom zijn de bananen krom etc. Al voorlezend leren de kinderen hun woordenschat uitbreiden met nieuwe woorden. Het taalgebruik in het boek is op niveau voor een kind van 4- 7 jaar.

Grappig is dat mama bij de kassa haar pinpas kwijt is en het dan maar aan Storm vraagt. Dan is het leuk om samen met het kind nog eens terug te gaan in het boek en op elke bladzijde nog eens goed te gaan kijken waar de pinpas kwijt geraakt is. Of misschien had het kind het bij het lezen en bekijken van de platen zelf al opgemerkt.

Tess Rex

Een heel bijzonder en mooi prentenboek voor de oudste kleuter en groep 3.

De boodschap die het boek meegeeft dat meisjes ook stoer kunnen zijn is een mooi thema, welke leuk weergegeven wordt. De jongen Ed is overtuigd dat dino’ s jongensspeelgoed zijn. Tess Rex is een bontgekleurde, meisjesachtige dino van het meisje. De jongen vindt Tess Rex maar niets, dino’ s zijn groen en stoer en hij weigert mee te spelen. Totdat hij ziet hoe heftig deze meisjesdino is. Tess Rex kan jagen, grommen, rocken op de muziek en friet eten. Ed schrikt en wil dan maar liever iets anders spelen, zoals piraat. Alleen nu is ook het meisje weer de stoere kapitein.

Het is een boek wat knap vertaald is in rijm. Jammer dat er mogelijk daardoor moeilijke woorden in voorkomen die niet in de belevingswereld van kleuters past, zoals de woorden -bitter, misbaar, gewed-. De illustratie zijn prachtig en ondersteunen het verhaal geweldig mooi.

Het is een boek om later over na te praten en uit te leggen en nog eens te lezen. Dan gaan de kinderen het beter begrijpen.

Een boek voor stoere meiden, maar natuurlijk ook voor dinojongens, die het niet erg vinden dat meisjes stoer mogen zijn.

Bravo voor Boefini

Een heel grappig zelf leesverhaal  op AVI M4 niveau. Kinderen, die een aanvankelijke leesmethode doorlopen hebben kunnen dit boek zelf lezen. Dus het is voor kinderen van eind groep 4 geschikt.

Ze oefenen daarbij ook woorden die uit meerdere lettergrepen bestaan en de spellingregels op een leuke motiverende manier.

Het verhaal gaat over een boef die gevangen is en de politieagent te slim is af is. Hij kan toveren en ontsnapt zo uit de cel. Maar wat gebeurt er allemaal? De boef, noemt zichzelf nu Boefini en  goochelt maar door bij iedereen die hij tegenkomt door “de wissel om”- truc. En de agent krijgt hem steeds niet te pakken. Uiteindelijk is de politieagent hem te slim af en bedenkt een plan. De agent krijgt zijn toverstaf te pakken en de Boef wordt weer meegenomen naar de cel..

Het boek is zo leuk geschreven dat kinderen graag door willen gaan met lezen. Daarbij zijn de illustraties net zo belangrijk als de tekst. Ze ondersteunen het verhaal goed, zijn heel grappig en duidelijk! Een verhaal wat de fantasie prikkelt. Zo ervaren kinderen dat lezen leuk is.

Een top zelf leesboek!

Jakkie, wat een troep!

Wat een leuk prentenboek voor een kleuter en groep 3, dus van 4 t/m 7/8 jaar.

Lisa en Jimmy gaan met papa strandjutten om alle rommel op te ruimen die achterblijft op het strand.

Het is een actueel verhaal. Door dit boek voor te lezen en na te bespreken worden kinderen zich bewust gemaakt dat het niet verstandig is om spullen rond te laten slingeren. Ze leren dat dieren dood kunnen gaan door het plastic of verstikt kunnen raken in bv een mondkapje. De kinderen krijgen meer oog voor de natuur. Ze leren ook nieuwe woorden, zoals strandjutten, container, kokkels, golfbreker, kano etc. Het verhaal wordt weer heel leuk verteld door Vivian. Het sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen.

De illustraties weer geweldig. Ze ondersteunen het verhaal erg goed en maken het voorlezen en concentreren aantrekkelijk.

Het complete bomenboek

Het is een boek vol afwisseling en erg leuk voor kinderen die geïnteresseerd zijn in de natuur. En nieuwkomers worden door duidelijke informatie en verhelderende illustraties geprikkeld om hier interesse voor te gaan krijgen.

De kinderen leren spelenderwijs veel over de natuur. Zo zijn er leuke infobladzijden als “onder het vergrootglas” waarbij een onderdeel uitgetekend wordt aangevuld met tekst. Er zijn zoekplaten, waarbij het kind geprikkeld wordt om goed te kijken naar de tekening. De quizvragen test of het kind inzicht heeft gekregen in de lesstof over de bomen en leert ze logisch nadenken. Verder zijn er in het boek ook leuke doe-het-zelfopdrachten te vinden, bijv. over hoe kastanjes kan laten ontkiemen. En alles weer met leuke tekeningen uitgebeeld. Deze afwisseling en met doe opdrachten activeert dat het kind de informatie beter en gemakkelijker opneemt en eigen wordt.

Trots op haar

Onze kleindochter mocht uit verschillende boeken kiezen om voorgelezen te worden. Ze koos direct het boek "Trots op haar". Ze was gevallen op de illustratie van een schattig meisje en haar papa. Het boek is geschreven voor de belevingswereld van meisjes, die dromen om mooi te willen zijn. Er is ook een kort filmpje van gemaakt te zien op Youtube: Hair Love, Oscar – Winning Short Film, Sony Pictures Animation. De illustraties in het boek zijn mooi en ondersteunen het verhaal. Het is geschreven om voor te lezen vanaf 4 jaar, maar ook leuk om zelf te lezen vanaf eind groep 3- groep 4/5.

Het is een hartverwarmend verhaal. Het boek gaat over de liefde tussen een vader en haar dochter: de helpende hand van vader om het haar van het meisje Zuri mooi te maken, wat echt niet meevalt. Zuri heeft haar met een eigen willetje, wat alle kanten op wil krullen, kronkelen en kroest. Ze wilt mooi zijn, omdat het vandaag een bijzondere dag is. Haar mama komt vandaag uit het ziekenhuis en Zuri wil een mooi welkom thuis. Haar papa doet zo zijn best, maar wat is het haar moeilijk. Ze worden er allebei verdrietig van. Maar dan….met hulp van een filmpje van mama op de tablet en de instructies van Zuri lukt het papa wel. Wat is ze blij. En wanneer ze mama ophalen in het ziekenhuis zijn ze blij en trots op elkaar.

Het is leuk om deze liefde over te brengen op de kinderen die dit boek lezen.

Een prachtig verhaal met een boodschap.

Een zee van liefde

Prachtig boek!

Het verhaal gaat over wat liefde is. Helemaal actueel en van deze tijd. Ook als je anders bent kun je toch nog wel verliefd op elkaar zijn.

Pinguïn is verliefd op Beer. Nadat Pinguïn dit grote geheim tegen Beer verteld heeft komt het probleem Dat Beer heel anders is. Volgens Pinguïn kan hij er niets aan doen. Hij is verliefd en dat voelt binnen in zich. Beer voelt dat niet. Nadat ze een poosje van elkaars gezelschap genoten hebben verlaat Pinguïn Beer. Dan komt Beer erachter wat liefde is en gaat Pinguïn opzoeken. Ze blijven voor altijd bij elkaar.

Dit thema is zo mooi naar kinderen toe vertaald. Het is een verhaal wat geschikt is voor de oudere kleuter, dus 5/6 jaar t/m de middenbouw basisonderwijs leeftijd 7/8 jaar.

De illustraties ondersteunen het verhaal. Ze zijn duidelijk.

Kinderen leren nieuwe woorden. In de tekst worden soms wat moeilijkere woorden gebruikt. De kinderen zullen deze vaak wel begrijpen in de context van het verhaal en anders kan dat nog besproken worden.

Het boek is mooi uitgevoerd met een harde kaft.

Er zit een beer in de trein

Een hilarisch prentenboek. Ik heb het deze keer voorgelezen voor mijn kleindochter van 6 jaar en aan een leerling van 5 jaar tijdens een coaching les.

Beide kinderen zagen al heel snel de humor ervan in dat de knuffelbeer de oorzaak van de hilariteit werd, dat iedereen dacht dat er echte beer in de trein zat en er “tumult” ontstond. Een moeilijk woord, maar dit is wel goed uit te leggen. Leuk is dat de reusachtige meneer, die zei “beren horen niet in de trein”, uiteindelijk als een beer lag te slapen en vergat uit te stappen bij de dierentuin.  Op het eind weer een grap, dat Opa  de honingkoekjes laat liggen in de trein en dat de meneer ze opeet. Een leuk incident, wat de kinderen grappig vinden.

De illustraties en tekst gaan goed samen en zijn beiden erg duidelijk en grappig.

Het is goed voor de woordenschat dat er ook wat moeilijkere woorden in voorkomen, die wel heel duidelijk zijn.

We hebben genoten van dit topboek!

Ik zoek een kusje

Review voor het leukste kinderboek door Lia Verweij

Prentenboek Ik zoek een kusje

Van Matthijs Kleyn

Met tekeningen van Harmen van Straaten

Categorie ambassadeur grootouders prentenboeken

Onwijs leuk prentenboek om voor te lezen en mee te kijken met de illustraties. Door de illustraties kan het kind zich goed inleven in het verhaal en de hoofdpersoon Kees. Illustraties gaan goed samen met de tekst en vormen een even belangrijk onderdeel.

Het thema van het verhaal is herkenbaar en sluit goed aan bij het jonge kind; ik mis de nabijheid van mama als ze moet werken. Ik mis haar kusjes. Papa’s kusjes zijn minder fijn doordat hij een baard heeft of het kind heeft de ervaring prikt van kusjes geven wanneer papa nog niet geschoren heeft. Daarnaast denkt het jonge kind, in zijn belevingswereld, dat het wilde dieren kan vragen om een kusje. De werkelijkheid is anders en dat wordt verwoord en geïllustreerd.

Op het eind kan de krokodil, die Kees op wil eten i.p.v. een kusje geven, spannend zijn, maar het loopt gelukkig goed af.

Het boek is geschikt op 1 op 1 voor te lezen of voor een klein groepje te lezen. En heel leuk om het na te laten vertellen. Het is geschikt vanaf jonge kleuter t/m groep 3

Soms is extra uitleg nodig: wat is een luiaard of stokpaardje. Wel leuk dat deze iets minder bekende dieren in het boek voorkomen.

Leuk dat de tekst regel 2 en 4 steeds op rijm is.

Opmerking over de illustratie op pag 2 (Kees voor de dierentuin): Het is voor een kleuter verwarrend waarom Kees wit haar heeft, waarschijnlijk staat hij hier in het licht en op de andere pagina’s goed opvalt met geel haar.

Ik ben leerkracht kleuteronderwijs, maar heb het boek voorgelezen aan mijn kleindochter.