Leerkracht

Ik hou van kinderboeken omdat groot en klein zich kunnen inleven in deze fascinerende wereld vol fantasie.
Als leerkracht gebruik ik dagelijks prenten- en kinderboeken in de klas omdat ze mijn lessen zeker en vast verrijken. Ik ben ook een liefhebber van de prachtige illustraties in deze kinderboeken!

Bespreking(en) door Karina Leduc

Opzij voor Pietje Prinses!

Beleef dolle avonturen met deze stoere en bijzondere prinses!

Pietje Prinses is een bijzondere prinses: eentje met stekelhaar dat alle kanten opstaat, ze houdt van stunts uitvoeren met haar elektrische step en gaat het liefst op avontuur. Haar echte naam is Petronella, maar ze hoort veel liever Pietje en ze is niet alleen stoer, maar ook nog heel slim.

Opzij voor Pietje Prinses is een humoristisch en verrassend boek dat uit drie delen bestaat. In het eerste deel doet Pietje, samen met haar zus Priscilla, mee aan de Spiegeltje spiegeltje verkiezing waarbij ze allerlei uitdagende opdrachten dient uit te voeren. Maar ze worden langs alle kanten tegengewerkt. Zal Pietje de dader kunnen ontmaskeren? In het tweede deel wordt Pietje gestraft en net dan vindt ze een wel heel bijzondere koffer, ontmoet ze een heks met kiespijn en de nachtmannetjes. In het laatste deel gaat ze op reis naar de stad van Duizend-en-een-nacht.

De auteur, Mirjam Mous, heeft een aangename, humoristische vertelstijl met een verrassend verhaal dat nieuwsgierig maakt. Haar fantasie is eindeloos en de zinnen klinken als muziek in de oren: ‘De daken schitteren als juwelen’. Wanneer het paleis van de sultan wordt beschreven, zie ik al een leuke creatieve opdracht in het verhaal waarbij kinderen hun fantasie de vrije loop laten en ze dit via tekenwerk mogen voorstellen.

Het verhaal is ideaal als voorleesverhaal, ik lees elke dag een stukje voor en de tekst en de tekeningen lokken veel positieve reacties uit bij de kinderen in mijn klas. Zo vonden ze het ontbijtritueel aan de ontbijttafel bijzonder hilarisch! Het is een bijzonder boek, want er komen allerlei elementen uit klassieke sprookjes terug, maar dan steeds op een humoristische manier.

Kortom als ouder of leerkracht is dit een aan te raden voorleesboek, maar ook heel leuk om samen te lezen of alleen te lezen vanaf 8 jaar!

Vroeger en nu

De bijzondere weetjes bij de zoekplaten zijn zeker een meerwaarde en zorgen ervoor dat dit boek een ´pareltje´ is!

Dit grote en stevige kijk- en zoekboek is ideaal voor thuis of voor in de klas. Via elf grote spreads ontdek je hoe kinderen vroeger speelden, wat mensen aten, welke kledij ze droegen, hoe mensen reisden en nog veel meer. De tekeningen zijn geïnspireerd op schilderijen uit de zestiende en zeventiende eeuw.

De bijzondere weetjes bij elke tekening zijn zeker een meerwaarde en zorgen ervoor dat dit boek beslist een ´pareltje´ is! Wist je bijvoorbeeld dat kleren vroeger gekleurd werden met paddenstoelenpoeder? Of dat je een muziekinstrument kon maken van een schaap?

Ik introduceerde het boek in mijn klas. We bekeken en bespraken eerst uitvoerig de kaft en de achterflap. Zo kwamen we te weten dat de tekeningen over vroeger gaan, maar dat er ook dingen op de prenten verstopt zijn die toen nog niet bestonden. Ga zeker op zoek naar de smartphone, de vlieger en het ijsje. Bovendien zijn er nog talloze andere dingen die je kan zoeken. Nadien las ik de weetjes voor over de kledij van vroeger. Hierna ging het zoekboek naar 2 kinderen die per twee samen konden speuren. Elke week zullen er enkele weetjes voorgelezen worden en de kinderen kunnen dan nadien zelf op zoek gaan in het boek.

Plezier verzekerd!

kattensoep

Kattensoep is een vermakelijk voorleesverhaal met opbouwende spanning en leuke avonturen!

De laatste tijd verdwijnen er heel wat katten in de buurt waar de opa van Boeli woont. Sommige kinderen zeggen dat ‘de heks’ erachter zit, de vreemde vrouw die sinds kort in het huisje aan de rand van het bos woont. Boeli besluit op onderzoek te gaan, samen met zijn buurmeisje Lucy. Kunnen de kinderen achterhalen wie er achter de mysterieuze kattenverdwijningen zit?

Kattensoep geschreven door Janneke Schotveld, is in 2017 het Kinderboekenweekgeschenk geweest. Dit boek werd herwerkt en deze nieuwe versie kreeg ook een nieuwe geïllustreerde kaft. Janneke Schotveld is ook wel bekend van boeken zoals de reeks Superjuffie en De Dappere Ridster. Met Kattensoep schrijft ze een avontuurlijk (voorlees)verhaal, met korte hoofdstukken. Ideaal om elke dag een stukje voor te lezen en om spanning op te wekken bij kinderen. Boelie en Lucy gaan namelijk op zoek naar de verdwenen katten.

Ik toonde het boek in mijn klas en vroeg waarover dit boek zou kunnen gaan. Velen keken vooral naar de kaft en dachten dat er iets ergs zou gebeuren in het huis in het bos dat op de voorkant van de kaft prijkt. Anderen dachten dat er kinderen door de omheining ontsnapt zouden zijn. En enkelen keken ook naar de titel en dachten dat de kinderen kattensoep hadden gemaakt. Heerlijk om met kinderen vooraf te brainstormen waarover het boek zou kunnen gaan en te kijken naar hun fantasie.

Het boek leest vlot en is geschikt voor jongere kinderen (vanaf 8 jaar om zelf te lezen, vanaf 6 jaar om voor te lezen). Het bevat vrolijke zwart-wit illustraties, gemaakt door Annet Schaap. De illustraties toveren zeker een lach op je gezicht, ze hebben iets grappigs en zijn bijzonder leuk om naar te kijken.

Kortom, Kattensoep is een leuk, dun boekje met een zekere spanning en een leuk verhaal!

Gevaar in het plantenrijk

Een fascinerend en leerzaam informatief boek dat op een speelse manier allerlei weetjes over de gevaren én wonderen van het plantenrijk weergeeft!

Stap je mee in de wondere, maar soms gevaarlijke wereld van het plantenrijk?

Mátyás Bittenbinder & Barend Last schreven een buitengewoon plantastisch boek over gevaarlijke planten waarin ze ook laten zien wat ze zo bijzonder maakt. In vijf hoofdstukken maken ze je wegwijs in de gevaren, maar vooral de wonderen van het plantenrijk! Elk hoofdstuk start met een boeiend verhaal over een botanicus die naar Lapland reist of een meisje dat houdt van in de bossen verdwalen en er is zelfs een verhaal gezien door de ogen van een venusplant.

Natuurlijk komen er eveneens heel wat weetjes en feiten aan bod. Zo is er een hoofdstuk over de evolutie van planten: van fossielen tot mossen en van varens tot bloeiende planten. Wist je dat er trouwens honderdduizenden soorten bloeiende planten zijn in de wereld?

Zoals de titel van het boek reeds weergeeft, zijn er heel wat verschillende manieren waarop een plant gevaarlijk kan en moet zijn om te kunnen overleven. Sommige planten maken giftige stoffen om zichzelf te beschermen tegen dieren die ze willen opeten. Er is zelfs een hoofdstuk gewijd aan planten in Nederland die zeer mooi lijken, maar eigenlijk best wel gevaarlijk zijn zoals de gevlekte scheerling, de wolfskers en de reuzenberenklauw!

Wist je dat veel planten hun eigen superkracht hebben? Heel wat planten zijn gezond voor ons als mensen. Denk maar aan thee van brandnetels bij verkoudheid of de kamilleplant die goed is tegen maagklachten. In het boek ontdek je nog een heleboel andere geneeskrachtige planten.

Heel wat fascinerende en boeiende weetjes dus in dit boek, voorzien van mooie foto’s en prachtige illustraties van Dagmar Heikens en János Bittenbinder.
‘Gevaar in het plantenrijk’ is zo interessant en meeslepend dat je erin blijft lezen! De liefde van de auteurs voor de wonderlijke plantenwereld is duidelijk merkbaar via hun boek!

Tijger

Mooi en avontuurlijk verhaal met veel kleurrijke illustraties!

Suki gaat een nachtje bij haar opa slapen. Haar mama geeft haar een hele stapel boeken mee, zodat ze kan lezen. Maar lezen gaat nog niet zo vlot voor Suki, ze heeft er dan ook geen zin in. Ze is liever buiten waar ze met de poes van de buurvrouw speelt of bouwt liever een hut. Ze speelt met opa met de kaarten en helpt hem bij het eten maken. Wanneer het donker is, gaat opa naar buiten.Wat gaat hij doen? Suki volgt hem stiekem en ontdekt zijn geheim…

Mijn tijgeropa is een mooi verhaal boordevol avontuur, van bekroond auteur Tanneke Wigersma. Wigersma schreef verschillende lees- en prentenboeken. Het verhaal is opgesplitst in korte tekstjes van telkens 1 pagina. In het verhaal werden geen hoofdletters gebruikt, zodat beginnende lezers de tekst makkelijker kunnen lezen. Het zijn dan ook korte zinnen, met eenvoudige woorden. Het lettertype werd ook speciaal ontworpen om ondersteuning te bieden aan beginnende lezers. Dit boek is geschreven op AVI-E3 niveau en behoort tot een nieuwe reeks voor beginnende lezers! Wigersma schreef ook een ander leuk boek in deze reeks: Ella wil een hond. Beide boeken kregen dezelfde lay-out en hebben veel leuke illustraties tussen de korte teksten. De illustraties werden gemaakt door Sarah van Dongen. Ze heeft een zeer herkenbare eigen stijl die opvalt door het prachtige kleurgebruik en de mooie composities. Zowel op de cover als in het boek zelf zal je veel illustraties terugvinden van katten, daar katten toch wel een prominente rol spelen in het verhaal.

Ik vond het zelf een heel mooi verhaal, zeker in combinatie met de prachtige, kleurrijke illustraties, over een meisje dat in een aantal zaken niet zo sterk is, zoals lezen en voetbal spelen, maar via haar opa toch iets leuks vindt dat haar interesseert en waar ze zich voor inzet. Je leert uiteindelijk het meest bij doordat je gemotiveerd bent en geïnteresseerd bent in iets! Een mooi en avontuurlijk verhaal met veel kleurrijke illustraties geschikt om voor te lezen of om zelf te lezen vanaf 6 à 7 jaar.

O, dennenboom

Een mooi kerstverhaal dat zich makkelijk laat voorlezen!
O, dennenboom van Jacques Vriens is een echte klassieker. Deze editie is een herziene uitvoering met nieuwe illustraties van Marja Meijer. In dezelfde serie is er ook Dag Sinterklaasje. Twee toppers voor een leuke decembermaand!
Lieke en haar broertje Sam gaan samen op avontuur en beleven de prachtige kerstperiode waarbij ze kennismaken met oude en nieuw kerstliedjes, meer leren over de geboorte van een kindje in een stal, de kerstboom mogen versieren en ze een wel heel speciale Kerstmis beleven.
Jacques Vriens legt op een leuke manier, op maat van kinderen, Kerstmis uit. Welke gebruiken en tradities zijn er, welke liedjes zijn er (ook in andere talen dan het Nederlands). Zijn schrijfstijl is zeer herkenbaar met een vleugje humor en spanning. Ik vond de verschillende kerstliedjes die Vriens in zijn verhaal integreerde, echt een meerwaarde! Wanneer je dit verhaal voorleest, is het ook fijn om dit samen met de kinderen te zingen of het liedje aan te leren. Het brengt wat interactie met zich mee. Ook de warme zwart-wit illustraties van Marja Meijer brengen zeker het verhaal tot leven en brengen je meteen in kerstsfeer. Meijer schetst de illustraties met potlood en zwarte inkt en kleurt ze nadien in met grijze aquarelverf. Zo worden de illustraties iets zachter en zijn ze heel sfeervol.
Een kerstverhaal dat zich makkelijk laat voorlezen en geschikt is voor kinderen vanaf 4 jaar.

Ella wil een hond

Ella wil graag een hond. Zo graag dat ze beslist om zelf een hond te maken, eentje uit papier en verf. Een grote, bruine met witte vlekken. Maar dan krijgt ze een broertje en dat vindt Ella niet zo leuk, want ze wou toch graag een hond. Dus fantaseert ze dat haar zelfgemaakte hond echt wordt. Dit is het begin van een leuk avontuur met Raf, haar hond!

Ella wil een hond is een grappig en ontroerend verhaal voor beginnende lezers. Veel kinderen die een broer of zus krijgen, krijgen te maken met jaloezie. Zo ook Ella, ze vindt het allesbehalve leuk dat ze nu de aandacht van mama en papa moet delen met haar nieuwe broertje. Kinderen zullen dan ook wel veel herkenningspunten terugvinden in dit verhaal. De gefantaseerde hond, Raf, zorgt voor de grappige noot in het verhaal. De start van komische avonturen voor Ella. Het verhaal is opgesplitst in korte tekstjes van telkens 1 pagina. In het verhaal werden geen hoofdletters gebruikt, zodat beginnende lezers de tekst makkelijker kunnen lezen. Het zijn dan ook korte zinnen, met eenvoudige woorden. De gebruikte kleuren in het boek zijn wit, zwart, oranje en turkoois. Zowel in de lay-out als in de prachtige illustraties van Charlotte Dumortier. Het levert komische, mooie combinaties op, vooral de combinatie oranje-turkoois is echt magnifiek. De tekeningen stralen door hun eenvoud. Deze leuke illustraties zullen dan ook zeker bij veel jonge lezertjes in de smaak vallen. Dit boek is geschreven op AVI-E3 niveau en behoort tot een nieuwe reeks voor beginnende lezers!

Tanneke Wigersma schreef een leuk leesboek met een herkenbaar onderwerp dat jonge lezers zal bekoren. In de klas kan je elke dag een stukje voorlezen of het boek aanbieden aan een leerling om zelf te lezen. Het boek nodigt zeker uit tot interactie!

Tijger-in-de-war

In dit ontroerende boek maken we kennis met Tijger, een dikke kater, die heel vergeetachtig is. Jacques Vriens, de bekroonde meesterverteller en auteur van dit knappe leesboek, weet meteen je aandacht te trekken met deze verstrooide en vergeetachtige kater. Tijger woont bij de oma en opa van Isa. Al snel blijkt dat opa ook wel vaak dingen vergeet of verstrooid is...

Vriens maakt op een ludieke en hartverwarmende manier het thema dementie bespreekbaar en maakt zo mooi de vergelijking tussen de kater die vergeetachtig is én de opa van Isa die aan dementie lijdt. Vriens doet dit op zo’n mooie, krachtige manier en gebruikt duidelijke taal op het niveau van het kind. Zo gebruikt hij zinnen als ‘Opa is af en toe in de war’ en  ‘In mijn hoofd is het af en toe donker’ die op een heldere manier toch de problematiek duidelijk maken.

Dit boek kan een mooie insteek zijn om te praten over dementie. Jonge kinderen die bv. ook een dementerende grootouder hebben, zullen hier dan makkelijker mee om kunnen gaan en kunnen er dan makkelijker over praten. Dit leesboek is geschreven op AVI E3 niveau, zodat beginnende lezertjes dit boek zelf kunnen lezen of samen kunnen lezen met een ouder.

Het boek leent zich ook om interactief voorgelezen te worden in de klas, daar het opgedeeld is in korte hoofdstukken. Enkele hoofdstukken voorlezen is al voldoende om kinderen enthousiast te maken om het zelf verder te lezen!

Saskia Halfmouw, de illustrator van Tijger-in-de-war weet met haar illustraties de tekst mooi tot leven te brengen. Zeer blij met deze gewijzigde heruitgave van Tinus-in-de-war die in 1991 bekroond werd met een Zilveren Griffel.

Waarom? De grote dinosaurusencyclopedie

Dit informatieve boek springt meteen in het oog met het gigantische vraagteken omgeven door een zilveren rand vol angstaanjagende dinosaurussen. Er is duidelijk nagedacht over de prachtige hardcover kaft van dit non-fictieboek. Het boek vertrekt dan ook van vragen die kinderen kunnen hebben over dinosaurussen.

In de inhoudstafel vooraan in het boek vind je een handig overzicht met een bundeling van alle vragen opgedeeld in 5 subthema’s.

Ontdek allerlei fascinerende weetjes over de tijd van de dinosauriërs, leer meer over hun anatomie, hun zintuigen en gedrag, het uitsterven van de dinosaurus en ga zeker mee op dinosaurusonderzoek.

Elke pagina is een wonder om te ontdekken: prachtige levensechte illustraties, duidelijke, korte tekstfragmenten én bovendien telkens een korte quiz bij elke vraag waarbij je kan testen wat je geleerd hebt. Sommige antwoorden vind je op dezelfde bladzijde, maar andere moet je opzoeken of raden. De juiste antwoorden kan je ook achteraan in het boek terugvinden ter controle.

Dit boek kan je thuis gebruiken maar is ook ideaal om in de klas te gebruiken. Laat de kinderen een vraag kiezen waar ze meer over te weten willen komen. Laat hen de pagina opzoeken en de weetjes hierover lezen. Plak op voorhand een kleefbriefje over de quizvragen. Je kan hen de tekst individueel laten lezen of per twee, maar je kan de tekst ook nog eens meegeven om thuis te lezen. (een tekst herhaald lezen, zorgt voor meer begrip). De dag nadien kan je hen dan de quizvragen aanbieden. Welke kinderen weten de antwoorden?

Een ander leuk idee is om per twee een vraag te laten voorbereiden. Laat hen de weetjes lezen van hun gekozen vraag en deze dan nadien op een leuke manier voorstellen aan de andere kinderen. Plezier verzekerd!

Dit magnifieke informatieve boek is ideaal voor nieuwsgierige kinderen vanaf 9 jaar!