Duygu Uluak

Duygu Uluak
Duygu Uluak
Ouder

Een magische wereld vol onbegrensde fantasieën waarin je nieuwe perspectieven leert en de grootste verrassingen tegenkomt; kinderboeken zijn nog steeds mijn favoriet. Ze raken mij soms meer dan dat volwassenenliteratuur dit doet. Inmiddels geniet ik samen met mijn drie kinderen van de mooiste verhalen.

Bespreking(en) door Duygu Uluak

Stinkhond is verliefd

Stinkhond ruikt naar sardientjes en ziet eruit als een gerafeld tapijt maar heeft een hart van goud. In dit nieuwe deel van de Stinkhond-serie, gaat hij op zoek naar de liefde.

Stinkhond voelt zich eenzaam en besluit zijn vuilnisbak uit kruipen om op zoek te gaan naar zijn zielsverwant. Met behulp van de Gids voor verleiders probeert hij het hart van het kleine bijziende teefje Zonderpoeha te veroveren. Ook zij is op zoek de liefde. De naïeve Stinkhond lijkt niet alle lessen uit de gids te begrijpen. Gelukkig is daar Plattekat, zijn beste vriend uit de vuilnisbak, die hem helpt het hart van Zonderpoeha te stelen.

Dit boek is bedoeld voor de jonge lezers vanaf 7 jaar. Het verhaal vertelt in een hoog tempo over de zoektocht naar de echte liefde en lijkt soms van de hak op de tak te springen waardoor het lastig te volgen kan zijn. Er wordt gebruik gemaakt van her en der lastige woorden en lange zinnen. De illustraties zijn mooi en passen goed bij het verhaal. Het verhaal begint verdrietig maar kent uiteraard een goed einde.

Zelf raad ik dit boek aan met toelichting van een ouder of leerkracht over het verhaal te lezen. In het boek staan pest woorden, daar hoort toelichting bij. Het begint bij de achterflap van het boek waar Stinkhond dom en lelijk wordt genoemd. Het overschaduwt voor mij de humor in dit boek.

Hoepel op, Stofballen

'Waarom is ze zo dol op tienen? Zevens zijn toch ook mooi?'

Wat een leuk boek om met de start van de Kinderboekenweek te mogen ontvangen! Samen met mijn dochter van 5 hebben wij dit boek met veel enthousiasme gelezen.

Hoepel op, Stofballen! Gaat over Tes en haar neef Sep die proberen meester Stof en Juf Bal weg te pesten van hun school. De Stofballen zijn strenge en perfectionistische docenten die met hun plan DPS de beste school mét de beste cijfers van het land willen worden. Alle zaakvakken gaan eruit en er is voortaan alleen nog maar plek voor taal en rekenen. Mimi, het zusje van Sep heeft het syndroom van Down en is niet goed in taal en ook niet in rekenen. Tes en Sep willen koste wat kost voorkomen dat Mimi van school moet en proberen de Stofballen weg te pesten door allerlei kwajongensstreken.

Een origineel, grappig en ontroerend verhaal waarin de kleine Mimi de harten steelt. ‘Down is een vreemde naam voor wat ze heeft. Down betekent somber. Maar Mimi is juist vaak vrolijk.’ Dit boek kan gebruikt worden om te praten over het syndroom van Down. Het is een klassiek feel-good verhaal met goed einde wat ruimte laat voor nabespreking over de basisemoties: blij, bang, boos en bedroefd.

De illustraties in het boek zijn grappig en ondersteunend aan het verhaal en zorgen voor een fijne afwisseling tussen het (voor)lezen voor.

Het verhaal heeft korte en duidelijke zinnen en het lukte mijn dochter om sommige woorden al te lezen. Het boek is geschikt om voorgelezen te worden voor kinderen vanaf 4/5 jaar en het kan zelf gelezen worden door oudere kinderen met AVI-niveau 5.